keskiviikko 22. huhtikuuta 2009

Ajoleiri, ensimmäinen päivä

Viikon mittainen kuljettajakoulutukseen liittyvä ajoleiri on nyt ohi. En kuitenkaan päässyt leirillä päivittelemään blogia, joten laitan useammassa osassa hieman leirin tapahtumia näin jälkikäteen.

Tiistai-aamulla lähdimme yksiköstä täysvarustuksessa kohti läheistä kenttää. Kentällä leirin kaksi kapteenia ja noin 7 luutnanttia/yli-luutnanttia esittelivät itsensä ja kertoivat leirin kulusta hieman enemmän. Kantahenkilökuntaan kuuluvia henkilöitä oli siis yllättävän paljon ryhmän kokoon nähden.

Yleisten alkuhöpinöiden jälkeen meidät jaettiin pienempiin ryhmiin, jotka siirtyivät skappareiden perässä ajoneuvojen luokse. Kentällä oli seitsemää eri kuorma-autotyyppiä ja jokaista tyyppiä edusti 3-5 ajoneuvoa. Oman ryhmän kohdalle sattui onnekkaasti Mercedeksen Atego- ja Unimog-ajoneuvot, jotka olivat ajoneuvoista uusimpia ja pienen kokonsa myötä myös helpoimpia ajaa. Ryhmän luutnantti esitteli meille molemmat ajoneuvotyypit pääpiirteittäin ja näytti meille lähinnä hallintalaitteet läpi. Noin 30min perehdyksen jälkeen jokaiseen autoon astui 2 kuljettajaa, jotka sitten tarkastivat auton ja laittoivat moottorin tulille. Kun kaikki olivat valmiita, lähti viiden mercedeksen ryhmä liikkeelle ja siirtyi 5km päässä olevalle leirialueelle. Matkalla vaihdoimme kuljettajaa niin, että kaikki saivat kokeilla sekä Ategon, että Unimogin ajamista.

Leirialueelle saavuttuamme vaihdoimme ajoneuvoa ja saimme seuraavaan ajoneuvoon perehdytyksen. Iltapäivän aikana kaikki saivat ajaa SISU:n "Eemeliä", SK-, Masi- ja Rasi-maastokuorma-autoja, Mercedeksen Ateco ja Unimog-kuorma-autoja sekä Kraz-tyyppistä kuorma-autoa. Monien suosikeiksi päätyi uutukaiset eemelit, Ategot ja Unimogit. Neuvostoliittolainen Kraz jakoi mielipiteitä eniten kahtia.

Illalla pystytimme nopeasti teltat leirialueelle ja kävimme pikkuhiljaa nukkumaan. Seuraavana päivänä edessä olisi hieman tarkempaa ajoneuvokoulutusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti